Lasītāju problēmu TAG


Pirms kāda laika pamanīju Diānas rakstu “Lasītāju problēmu TAG”, kuram ideju viņa aizņēmusies no ārzemju literatūras vlogeriem. Šī ideja man tik ļoti iepatikās, ka nolēmu brīvprātīgi pārņemt stafeti un uzrakstīt arī par savām grāmatu mīļotāja problēmām.

 1. Tavā nelasīto grāmatu sarakstā ir apmēram 2000 grāmatu. Kā tu spēj izlemt, ko lasīt nākamo?

Šaubos, ka mans lasāmo grāmatu saraksts varētu izaugt tik liels, bet grāmatu izvēle ir aktuāla problēma jebkuram grāmatu lasītājam, īpaši jau literatūras blogeriem, kas nereti priekšroku dod aktuālajai literatūrai, ne grāmatām, kuras lasāmo grāmatu listē atrodas jau gadiem ilgi. Ar lasāmvielas izvēli man lielu problēmu nav – no izdevniecībām saņemtos grāmatu eksemplārus cenšos izlasīt pirmos, bet, ja visi blogeru eksemplāri izlasīti, tad lasu to, kas konkrētajā brīdī sirdij šķiet vistuvākais.

2. Tu esi grāmatu izlasījis līdz pusei, taču jūti, ka tev tā nepatīk. Metīsi mieru vai pabeigsi līdz galam?

Visas grāmatas cenšos izlasīt līdz beigām, jo ir gadījumi, kad grāmatas noslēgums izglābj viduvēju vai pat sliktu grāmatu. Ir tikai pāris grāmatas, kuras mani garlaikoja tik ļoti, ka nespēju tās izlasīt pat līdz pusei. Tādos gadījumos cenšos sevi nemocīt, jo ir taču tik daudz lielisku grāmatu, kurām veltīt savu laiku.

3. Tuvojas gada beigas un tu esi tik tuvu, bet tomēr tik tālu no sava Goodreads izaicinājuma sasniegšanas. Vai tu mēģināsi to sasniegt; ja atbilde ir jā, tad kā? 

Pārāk neiespringstu par tādām lietām, jo cenšos lasīt savam priekam, ne lai kādam (arī sev) kaut ko pierādītu. Esmu lēns lasītājs – izbaudu valodu, pētu teikumu uzbūvi, gramatiku un tehniskas lietas, tāpēc lasīšanas temps man ir mazsvarīgs.

4. Grāmatu vāki sērijai, kura tev ļoti patīk, nesaskan savā starpā. Kā tu tiec ar to galā?

Šī man absolūti nav problēma. Piemēram, “Harija Potera” sērijas grāmatas man ir gan cietajos, gan mīkstajos vākos; gan latviešu, gan angļu valodā. Man šie kontrasti pat patīk.

5. Visa pasaule ir sajūsmā par kādu grāmatu, kura tev patiesi nepatīk. Kurš būs tas cilvēks, ar kuru tavas domas par to sakritīs? 

Īpaši nekoncentrējos uz to, lai kāds par man mīļu vai nemīļu grāmatu domātu tieši tāpat kā es. Protams, tas priecē, ja kāds saka: “Man arī tā grāmata nepatika/patika!”, jo tad veidojas patīkamas diskusijas, bet es ļoti labi sadzīvoju arī ar atšķirīgiem viedokļiem. Kāds vienmēr grāmatā atradīs to, ko neatradi tu, un tā, manuprāt, ir lielākā literatūras burvība, pateicoties kurai, nekad nebūs tāda grāmata, kuru mīlēs visa pasaule.

6. Tu lasi kādu grāmatu un jūti, ka sāksi raudāt publiskā vietā. Ko tu darīsi?

Neatceros, kad pēdējoreiz raudāju, lasot grāmatu, turklāt publiskās vietās grāmatas nelasu. BET reiz klausījos Metjū Kvika audio grāmatu Forgive me, Leonard Peacock un nostāvēju pie luksofora ilgāk, nekā vajadzētu – viena no grāmatas nodaļām mani atstāja uz pauzes tik ilgi, ka luksofora gaismas tik mainījās, bet es kā muļķis stāvēju un nespēju noticēt tam, ko dzirdu.

7. Grāmatas, kura tev patīk, turpinājums tikko iznācis, taču tu esi aizmirsis, kas notika iepriekšējā grāmatā. Vai tu pārlasīsi iepriekšējo? Izlaidīsi turpinājuma lasīšanu? Mēģināsi atrast anotāciju Goodreads? Raudāsi izmisumā?

Tā ir gadījies. Tādos gadījumos vienmēr ņemu talkā savu blogu vai draugu blogus, lai pārlasītu atsauksmes par konkrēto grāmatu.

8. Tu negribi nevienam aizdot savas grāmatas. Kā tu laipni atteiksi cilvēkiem, kad viņi tev palūgs kādu grāmatu?

Reti kad atsaku grāmatu aizdošanu. Daudzas no izlasītajām grāmatām pat atdodu savai lauku bibliotēkai, uzdāvinu draugiem vai atdodu kādam radiniekam. Ja kādu īpašu grāmatu negribētu aizdot, tad noteikti izdomātu kādus puslīdz ticamus melus.

9. Tu esi iesācis un pametis novārtā 5 grāmatas pēdējā mēneša laikā. Kā tu tiksi galā ar šo negribēšanu lasīt? 

Gaidīšu, kad šāds posms vienkārši pāries, jo ar varu spiest sevi lasīt grāmatas, kad galīgi to negribas darīt, manuprāt, ir muļķīgi. Ja tu savu vaļasprieku padarīsi par piespiedu darbu, tad šis process kļūs netīkams un tu nespēsi izbaudīt pat lieliskas grāmatas.

10. Drīzumā iznāks tik daudz jaunu grāmatu, kuras tu ļoti gribi izlasīt. Cik no tām tu nopirksi?

Noteikti lielāko daļu no tām, jo esmu diezgan izvēlīgs, kad runa ir par grāmatu izvēli. Arī šobrīd manā pērkamo/lasāmo grāmatu sarakstā ir tikai apmēram 30 grāmatas.

11. Pēc tam, kad esi nopircis jaunas grāmatas, kurām tu ar nepacietību gribi ķerties klāt, cik ilgi tās stāv plauktā, līdz tu patiešām sāc tās lasīt?

Dažas nostāv plauktā pat ilgāk par gadu, bet vienmēr pienāk arī apputējušo grāmatu kārta, jo, ja esmu grāmatu iegādājies, tad es to kādreiz arī izlasīšu. Īpašu spiedienu uz sevi necenšos izdarīt.

Aicinu arī Tevi pārņemt stafetes kociņu un atbildēt uz šiem 11 jautājumiem. 

4 comments

    1. Šī man arī patīk. 🙂 Pārskatīšu jautājumu un izlabošu – dažus jau nedaudz pielaboju, jo ņēmu no oriģinālā tulkojuma, pats netulkoju.
      Tā – mājās ir 6, kas gaida savu kārtu, Bookdepository wishlistē ir 15 un no latviešu autoru grāmatām ir pāris, kuras plānoju izlasīt. Sanāk 23. 😀 Nožēlojami maz. 😀

      Like

Komentēt

